Wysłany: Wto Cze 16, 2015 16:44 Temat postu: Re: Hyde Park, o wszystkim i o niczym
w składzie reprezentacji Polski na Superligę 6. Drużynowych Mistrzostw Europy w Czeboksarach znalazł się m.in. Przemysław Słowikowski z WKS Floty Gdynia, który pobiegnie oprócz sztafety 4x100 metrów także indywidualnie na 100 metrów.
Rząd Rzeczpospolitej Polskiej zdecydował się w całości poprzeć Gdynię w sporze sądowym z Komisją Europejską dotyczącym lotniska. Po wielu miesiącach Rada Ministrów RP uznała wszystkie argumenty miasta, które broniło zasadności i legalności inwestycji, polegającej na przebudowie lotniska wojskowego Gdynia - Oksywie w lotnisko cywilno - wojskowe.
Rzeczpospolita Polska przystąpi do procesu toczącego się przed Sądem Unii Europejskiej, podnosząc wszystkie zarzuty wskazane wcześniej przez Gdynię i wspólnie z miastem będzie starać się o wyrok unieważniający decyzję Komisji Europejskiej. Wskutek tej decyzji spółka Port - Lotniczy Gdynia - Kosakowo znalazła się w stanie upadłości i jest objęta zakazem prowadzenia działalności lotniczej. Proces przed Sądem Unii Europejskiej wszczęło w 2014 roku Miasto Gdynia. _________________ GRANICE WOLNOŚCI
Wolność sumienia niech
nie będzie zgodą na grzech
Wiek: 114 Dołączył: Czw Maj 18, 2006 11:04 Posty: 5533 Skąd: Polska
Wysłany: Śro Gru 02, 2015 16:39 Temat postu: Re: Hyde Park, o wszystkim i o niczym
Relacja prasowa:
Cytat:
Prezydenci Gdyni, Słupska i Poznania, marszałek województwa, architekci, naukowcy, prezesi firm, urzędnicy, radni i ponad 200 mieszkańców Gdyni rozmawiali we wtorek o zmianach czekających Śródmieście, partycypacji i transporcie.
"Pracownia Miast" to akcja społeczna "Gazety Wyborczej" rozpoczęta w 2014 r. Dzięki odbywającym się w kolejnych polskich miastach warsztatom i konferencjom tworzymy miejsce dialogu i wymiany opinii między samorządowcami, mieszkańcami, ekspertami, przedstawicielami rządu, świata biznesu i kultury. Teraz pracowania przyjechała do Gdyni: w poniedziałek w otwartym w tym roku Gdyńskim Centrum Filmowym przy placu Grunwaldzkim odbyły się warsztaty, we wtorek spotkaliśmy się na konferencji. W mieszczącej 200 osób sali kinowej "Warszawa" trudno było znaleźć wolne miejsce.
Stare centrum bliżej morza
Przed Gdynią stoi dziś wielkie wyzwanie urbanistyczne i jednocześnie wielka szansa - w ciągu najbliższych kilkudziesięciu lat śródmieście Gdyni rozrośnie się dwukrotnie. Nowa zabudowa powstanie na najbardziej atrakcyjnych nadwodnych terenach po Dalmorze i stoczni Nauta. Takiej kompozycji śródmieścia, które jest bezpośrednio otwarte na wodę nie ma prawdopodobnie żadne inne miasto w Europie. Nadanie śródmiejskiego charakteru terenom, które służyły portowi, przewidziano już w 1926 r., w planie urbanistycznym Romana Felińskiego i Adama Kuncewicza .
- Nie chcemy zastąpić obecnego centrum Gdyni, chcemy rozwijać to centrum, które mamy - zaznaczył Marek Stępa wiceprezydent Gdyni podczas wystąpienia "Sea City - nowa część centrum Gdyni". - Powstanie taka otulina starego centrum, dzięki której zepnie się bezpośrednio z morzem - Gdynia będzie najbardziej morskim polskim miastem.
Ulica Świętojańska zachowa charakter centrum administracyjnego, handlowego, będzie miejscem spędzania wolnego czasu. - Gdynia posiada śródmieście o wartości zabytkowej (ale wciąż nowoczesne) i tereny, na których można rozwijać je w naturalny sposób - mówiła Katarzyna Sadowy z warszawskiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich. - Dodatkowym atutem jest bufor w postaci morza. To fantastyczna szansa.
Największe wyzwania dopiero przed miastem. - Dalsze kroki to nie tylko ukształtowanie przyjaznych, atrakcyjnych form z wykorzystaniem nadwodnych atutów, ale odpowiedni program, by 600 tys. m powierzchni użytkowej, która tu powstanie, miało szansę się wypełnić - tłumaczył Piotr Lorens, architekt z Politechniki Gdańskiej, prezes Towarzystwa Urbanistów Polskich. - By ludzie przyszli tu mieszkać, chcieli tu przebywać.
Architektura ma być nowoczesna, będzie nawiązywać do gdyńskiego modernizmu. Nowe obiekty będą wybierane w konkursach architektonicznych.
Mieszkańcy pytali m.in., co miasto zamierza zrobić, by nowa zabudowa nie była luksusowym, zamkniętym osiedlem. Pamiętamy obietnice, że taras widokowy Sea Towers będzie dostępny dla wszystkich. Tak się nie stało.
- Natura planowanej w Gdyni struktury niejako wyklucza takie rozwiązanie - tłumaczył Piotr Lorens. - Nikt nie będzie stawiał płotu przed wejściem do sklepu - bo na parterach nowej zabudowy powstaną lokale użytkowe.
Marek Stępa: - Uczymy się na błędach, wyciągnęliśmy wnioski. W przypadku Sea Towers wspólnota mieszkaniowa zaprotestowała przeciwko przemieszczaniu się przez budynek innych użytkowników.
Dlatego w planie zagospodarowania planowanej zabudowy, na terenach po Dalmorze, gdzie przewidziana jest budowa 90-metrowego wieżowca, zapisano, że budynek musi mieć ogólnodostępny taras z funkcją gastronomiczną i odrębną windę, która zagwarantuje wszystkim dostęp.
Partycypacja raczkuje
Mieszkaniec woli mieć zbudowany most czy dyskutować o jego budowie? - to pytanie zapoczątkowało dyskusję podczas sesji poświęconej partycypacji obywatelskiej.
- Partycypacja obywatelska jest elementem dopełniającym ustrój samorządowy: prezydenta, jego zastępców i urzędników. Władza musi realizować zadania, wsłuchując się permanentnie w głosy mieszkańców. Mechanizmy partycypacji obywatelskiej są zróżnicowane - każdy z nich jest dobry i ciekawy. Im jest ich więcej, tym lepiej - mówił Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Robert Biedroń, włodarz Słupska, zakwestionował działanie partycypacji obywatelskiej i jej mechanizmów. - Będę szczery - to nie działa - mówił Biedroń. - Kto rozmawia o mieście? Ci, którzy mogą sobie na to pozwolić. W miastach jest wiele problemów do rozwiązania, ale w dyskusji nie uczestniczą wszystkie grupy społeczne, nie oddaje ona rzeczywistej tkanki społecznej i rzeczywistych potrzeb mieszkańców. Zastanawiam się, jak sprawić, by miejska demokracja naprawdę była demokracją.
Wojciech Szczurek: - Żyjemy w miastach, w których partycypacja dopiero się rozwija. Za jej pomocą nie rozwiążemy wszystkich problemów.
Wątpliwości prezydenta Słupska podzielił Krzysztof Mikołajewski, dyrektor Centrum Komunikacji Społecznej w Warszawie. - Partycypacja to nadal proces raczkujący - tłumaczył. - Nie można tu mówić o porażce. Ale zaangażowanie mieszkańców nadal jest niewielkie. Partycypacja obywatelska działa często jak listek figowy, mieszkańcy nie mają poczucia, że coś z nich wynika.
Przyszłość Drogi Czerwonej i potencjał PKM
Ostatnia część wtorkowego panelu dotyczyła tematów transportowych i wizji komunikacyjnej miasta w roku 2020. Wśród najważniejszych zadań jest budowa - przy planowanym wsparciu funduszy unijnych - tzw. Drogi Czerwonej, nowej inwestycji, która ma mieć początek w Gdyni Chyloni (gdzie kończy się obwodnica Trójmiasta) i biec w stronę gdyńskiego portu.
- To nasze być albo nie być, bo zdecydowana większość ładunków dojeżdża do portu i jest od nas odbierana transportem drogowym - mówił Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Miasto niedawno podpisało z rządem list intencyjny w sprawie budowy tej drogi. Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni: - Mamy teraz nowy rząd i w tej sytuacji trudno mi ocenić szansę na realizację tej inwestycji w najbliższym czasie.
Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, zwrócił uwagę na gdyński potencjał Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Dla PKM niezwykle atrakcyjny obszar, zapewniający wielotysięczny potok podróżnych to północne dzielnice Gdyni: Obłuże i Oksywie. Zwłaszcza że obecny układ torowy umożliwia takie połączenie - podkreślił. Ale zaznaczył, że to perspektywa przyszłości, bo PKM to projekt rozwojowy.
Przypomnijmy, na razie w Gdyni powstaną dwa przystanki PKM: Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny. W przyszłorocznym budżecie miasto zarezerwowało 4,5 mln zł na dofinansowanie ich budowy. Ale trwa dyskusja o potrzebie budowy trzeciego - na Wzgórzu św. Maksymiliana. - Jest bardzo ważny ze względu na sąsiedztwo centrum handlowego Riwiera. Liczyliśmy, że jego inwestor mógłby wesprzeć tę inwestycję. Ale wygląda na to, że w najbliższym czasie kolei nie będzie zależeć na tym przedsięwzięciu - mówił marszałek Mieczysław Struk.
Jednym z priorytetów komunikacyjnych jest też modernizacja linii kolejowej 201 (na trasie gdyński port - Bydgoszcz), polegająca na budowie drugiego toru, by zwiększyć jej przepustowość, która dziś jest fatalna i uniemożliwia sprawny wywóz towarów z gdyńskiego portu. - Mam nadzieję, że do 2020 r. uda się to zrobić. Przy okazji Polskie Linie Kolejowe pracują nad jej elektryfikacją. Ale priorytetem jest drugi tor - zaznaczył marszałek.
Pracownia Miast w Gdyni
1. Nowe centrum Gdyni, Prezentacja: Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. Komentarze: prof. Piotr Lorens, Politechnika Gdańska, prezes Towarzystwa Urbanistów Polskich, Katarzyna Sadowy, Stowarzyszenie Architektów Polskich, Oddział Warszawski.
Prowadzący: Maciej Drzewicki, zastępca redaktora naczelnego "Gazety Wyborczej Trójmiasto"
2. Co sprawia, że partycypacja społeczna działa? Pomysły, sposoby, przykłady. Uczestnicy: Robert Biedroń, prezydent Słupska, Michał Guć, wiceprezydent Gdyni, Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, Krzysztof Mikołajewski, dyrektor Centrum Komunikacji Społecznej w Warszawie, Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, Paulina Sobiesiak-Penszko, socjolog, Instytut Spraw Publicznych.
Prowadzący: Mikołaj Chrzan, redaktor naczelny "Gazety Wyborczej Trójmiasto"
3. Gdynia 2020. Strategiczne wyzwania transportowe miasta. Uczestnicy: dr Michał Beim, Instytut Sobieskiego, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni, Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, prof. Włodzimierz Rydzkowski, Uniwersytet Gdański, Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Prowadzący: Michał Jamroż, zastępca redaktora naczelnego "Gazety Wyborczej Trójmiasto"
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Portal www.MojeOsiedle.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi
zamieszczanych przez użytkowników serwisu. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo
lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną
lub cywilną.